Ayvalık Film Festivali’nden sizin için seçtiğimiz 5 film
2-8 Eylül tarihleri arasında, Başka Sinema tarafından düzenlenecek Ayvalık Film Festivali’nden Yeşilist okurlarının ilgisini çekeceğini düşündüğümüz X filmi derledik.
#1 Görünmez Şeytanlar / Invisible Demons
Yapım Yılı: 2021, Renk: Renkli, 70′, Dil: İngilizce, Hintçe; Türkçe altyazılı, Ülke: Hindistan, Finlandiya, Almanya
İklim krizi artık odadaki fil olmaktan çıktı. Hava ve suyun bedava olduğu zamandan suyun sorgusuz sualsiz parayla satıldığı bugünlere geleli çok oldu. Ardından 2019’da haber Hindistan’dan geldi; Delhi’nin temiz hava satan ilk oksijen barı açıldı. Hindistan’ın yeni kuşak sinemacılarından Rahul Jain, Hindistan örneği üzerinden dünyaya ibretlik bir ayna tutuyor. Hindistan’ın dev kalkınma hamlesinin beraberinde getirdiği ekolojik yıkımla hava sıcaklığının 50 derecelere vurması, kirli hava ve zehir akan nehirler buzdağının görünen yüzü. Uzmanlar yerine, çekçek arabacılarının, çiftçilerin ve tır şoförlerinin kendi bakışlarını anlattığı “Görünmez Şeytanlar”, harekete geçmenin ne kadar elzem olduğunu bir kez daha gözler önüne seriyor.
#2 Memoria
Yapım Yılı: 2021, Renk: Renkli, 136′, Dil: İngilizce, İspanyolca; Türkçe altyazılı, Ülke: Kolombiya, Tayland, Fransa, Almanya, Meksika, Katar, Birleşik Krallık, Çin, İsviçre
Apichatpong Weerasethakul’un Tilda Swinton’la işbirliği, Kolombiya’da bulunan İskoçyalı bir kadının ara ara değişik mekânlarda duyduğu garip, tok bir sesten yola çıkıyor. Bu sesin peşinde bir yolculuğa çıkan Jessica sesin sebebini önce elle tutulur, gözle görülür dünyada arıyor. Ama çok geçmeden anlıyor ki, insanın taşın, kayanın, dağın, ormanın belleğiyle yekvücut olduğu, dahası onu kaydettiği ve ilettiği bir dünya düzlemi de var. Weerasethakul’un uzun bir tefekkürü andıran filminde uzay, sinir sistemimiz, doğa, algılar dünyasının kurcalamadığımız derinlikleri yekpare bir bütün. Bu karmaşık örgüyü çözmenin ya da adlandırmanın yolu yok. Sadece kendimizi ona bırakmalıyız.
#3 Collective
Yapım Yılı: 2019, Renk: Renkli, 109′, Dil: Romence, İngilizce; Türkçe altyazılı, Ülke: Romanya, Lüksemburg, Almanya
Bükreş’te 2015’te Colectiv adlı konser salonunda çıkan yangında 27 kişi hayatını kaybetti, 180 kişi yaralandı. Hastanede tedavi gören yaralıların 37’si, kritik durumda olmamalarına rağmen ölünce devasa bir sağlık skandalı patladı. Seyreltilmiş dezenfektanlardan hileli ihalelere, kayırmacılıktan hastanelerdeki koşullar nedeniyle ameliyat için yurtdışına giden politikacılara kan dondurucu bir ilişkiler ağı ortalığa saçıldı. Alexander Nanau bu skandalı ortaya çıkaran Gazeta Sporturilor’un muhabirleri, yangından kurtulanlar, köstebekler ve avukatlarla görüşerek umutla umutsuzluk arasına sıkışan bir mücadeleyi anlatıyor. Kamu yararı gözeten gazeteciliğin toplumu nasıl iyileştirebileceğine ışık tutuyor.
#4 Nomadland
Yapım Yılı: 2020, Renk: Renkli,107′, Dil: İngilizce; Türkçe altyazılı, Ülke: ABD, Almanya
İçinde bulunduğumuz yüzyılın en belirgin özelliği; göç, savaşlar, çevresel felaketler, işsizlik ve benzeri nedenlerle milyonlarca insan yaşadığı yeri zorla ya da yarı gönüllü terk ediyor. Bu yılın çok konuşulan filmi, Oscar ödüllü Nomadland de gerçek olaylardan beslenerek bir yersiz yurtsuzluk hikâyesi anlatıyor. Jessica Bruder’ın “Nomadland: Surviving America in the Twenty-First Century” (Nomadland: 21. Yüzyılda Amerika’da Hayatta Kalmak) kitabından uyarlanan film 60’lı yaşlarındaki Fern’in işini ve eşini kaybettikten sonra varını yoğunu satarak geçici işlerle hayatta kalma çabasını anlatıyor.
#5 Kulaktan Kulağa – Bak Projesi / Voicing Voices – The Bak Project
Yapım Yılı: 2021, Renk: Renkli, 72′, Dil: Kürtçe; Türkçe altyazıyla, Ülke: Türkiye
TAŞ VE SU
YÖNETMEN: Nalin Acar
Ilısu Barajı ile sular altında kalan Hasankeyf artık Batman’da sadece bir süs havuzunun duvarlarını süslüyor. Bu süs havuzu da tıpkı tarihî Hasankeyf gibi kendi ekosistemini yaratıyor. Görüntüleri kavramlarla eşleyerek ve aynı kavramlara farklı görüntülerin bağlamında yeniden dönerek ilerleyen Taş ve Su, izleyiciyi yeniden bakmaya ve anlamaya davet ederken tanık olmanın ağırlığına işaret ediyor.
PÎRÊ ZEKI / ZEKİ NİNE
YÖNETMEN: Berivan Bagı
Mardin’in bir köyünde bahçeli evinde tek başına yaşayan Zeki Nine, ununu elemiş eleğini asmış, yüzük ve bilezikleri, bahçesindeki reyhanları, dizi dizi turşuları ve salonunun baş döndürücü duvarını süsleyen hayat parçalarıyla Berivan
MEHLA QORÊ
YÖNETMEN: Fatma Çelîk
“Mehla Qorê”, Fatma’nın hatırladığı ilk anısından yola çıkarak çocukluğunu geçirdiği mahalleyi yeniden kuruyor. 2015’te Suriçi’nde gerçekleşen çatışmalı süreçte yıkılan mahalleye ait fotoğrafları, eski aile albümlerini, ailedeki kadınların hatırladıklarını ve hatırlamak istemediklerini bir araya getiren film, Fatma’nın o ilk anının peşindeki arayışının izini sürüyor.
BİR ÇEMBER DÜŞÜN
YÖNETMEN: Fatoş Güneri
Diyarbakır’ın dar sokaklarında yolunu kaybeden Fatoş fallarla yönünü bulmaya çalışır. Falcıların her cümlesi onu başka bir yola sürükler; hiç bilmediği ama ona çok tanıdık gelen sokaklardan istemese de geçecektir. Diyarbakırlı falcıların sesleriyle şehrin sokaklarının belgesel görüntülerini buluşturan Bir Çember Düşün, çocukluk mekânının hafızasını bir arayışa dönüştüren, sonu aydınlığa çıkan bir yürüme halinin filmi.
UZAY, FEHMİ VE ŞEHRİN SIRLARI
YÖNETMEN | DIRECTOR: Mediha Güzelgün
Şehrin kalesinin aslında Nuh’un gemisi olduğuna, Nuh’un gemisine hayvan cinslerinden değil de insan cinlerinden doldurup Mardin’e demir attığına inanan bir anlatıcının mihmandarlığında ilerleyen film, bizi belki de Nuh’un kendisi olan Fehmi’yle tanıştırıyor. Anlatıcıya göre içten içe uzaya gitmek isteyen, belki de zaten uzaydan gelmiş olan Fehmi…
PEKAN Ê / MÜMKÜN
YÖNETMEN: Berivan Karatorak
Pekan ê (Mümkün), Diyarbakır’da kültürel miras ve ekoloji tartışmalarının merkezinde yer alan Hevsel Bahçeleri’nde geçen sıradan bir günün parıltılı rüyası. Bir kadının can sıkıntısıyla, merakla, dansla ve arayışlarıyla nefes alabildiği bir gün…
FOTOĞRAF ALTI
YÖNETMEN: Aylin Kızıl
Fotoğraf Altı, Helin Apartmanı’nın Diyarbakır Surları’na ve çevresine hakim yüksek damından şehrin yıkılıp yeniden yapılan ve her an yıkılma ihtimalini barındıran mahallelerine bakıyor. Film, imaja hakim olmaya çalışan bir üst sesin, anlamın parçası olmaya başlayan bir bedene ve konuma kısacık yolculuğu.
LI VIR / BURADA
YÖNETMEN: Sibel Öğe
2005’ten bu yana yüzlerce filme, oyuna, konsere, söyleşiye ev sahipliği yapan Batman Yılmaz Güney Sinema Salonu’nun önce yanması, ardından yıkılmasıyla birlikte geride kalan beton alana adım atıyoruz Li Vir (Burada) ile. Geleceği belirsiz, bekleyiş halindeki bu beton boşluk, içine geçmişin sesleri doldukça bir mekâna dönüşmeye başlıyor.
AŞEFÇİLER, RÜYALAR, OTLAR
YÖNETMEN: Zelal Sadak
Aşefçiler, Rüyalar, Otlar, Diyarbakır Suriçi’ndeki meşhur çarşıya adını veren aşefçi kadınların bugünkü yokluğunu çok sesli bir fısıltılar korosuyla dolduruyor. Çarşının görünmez kılınmış tarihine, aşefçilerin otlarını topladığı Hevsel Bahçeleri’nin ışığı düşüyor.
4 ARALIK 2020, NUSAYBİN
YÖNETMEN: Rozerin Tadik
2014-2016 seneleri arasında Kürt şehirlerinde yaşanan çatışmalar esnasında yıkılan binlerce ev arasında Rozerin’in kardeşleri ve kuzenlerinin doğduğu ve büyüdüğü dedesinin evi de vardı. 4 Aralık 2020, Nusaybin, yıkım sonrası aynı bölgeye inşa edilen toplu konutlardan birinin balkonundan yapılan bir telefon konuşmasıyla, iki kuzenin çocukluk anılarına kısa bir ziyaret.
KAPI
YÖNETMEN: Evindar Tokur
Kapı, faili meçhul cinayetlerin ve zorunlu göçün bitmeyen ağrısını, şehirle yüzleşerek dindirme çabasından yola çıkıyor. Bugünün Diyarbakır’ında çocukluğun, yuvanın, kaybedilen mekânların izini sürerken kişisel tarih ve kolektif hafızayı bir arada tutmaya çalışıyor. Hem öfke hem yas hem de veda cümleleri kuran Kapı, karanlık bir suçun hafızasının yerine, hayatta kalmayı hatırlatan bir iyileşme arzusu koyuyor.
CÛDÎYÊ MIRADAN / DİLEKLERİN CUDİSİ
YÖNETMEN: Semiha Yıldız
Cûdîyê Miradan, Cudi’de dört mevsimin doğal akışını ve bu akışa müdahale eden çatışmaların sonuçlarını aynı anda ele alıyor. Envai çeşit çiçeklerin, keçilerin, bal arılarının yurdu olan, dilekleri gerçekleştireceğine inanılan bir dağın on yıllardır başkalarının dilinde kurulan adını bu kez o coğrafyanın içinden, doğanın sesiyle kurma çabası.
Yorumlar kapatıldı.